LOADING

Type to search

Flipperkast maken: Het begin

Share

Een flipperkast is voor velen een bekend begrip, de knipperende lampjes het chaotische spel vormen bij vele herinneringen uit de jeugd. Simpelweg de bal hooghouden is niet het doel voor gevorderde spelers, meestal zijn er verschillende missies of doelen die je moet halen voor bonus punten of extra ballen in speelveld. Om dit te bereiken zijn veel kasten erg uitgebreid (en daarom ingewikkeld), elk pad waar de bal rolt of paneel die het raakt voegt punten aan de score toe. Omdat ik zelf een flipperkast ging maken moest ik kiezen tussen 2 soorten flipperkasten, analoog of digitaal. Voor 1990 werden veel flipperkasten analoog gemakt, ofwel zonder computer met een mechanisch optel systeem. Later werd alles aangestuurd door een computer, wat er voor zorgt dat je veel precisie hebt en meer variabel in je spel kan maken. Eerst wilde ik graag een soort sjoelbak-flipperkast combinatie maken… maar dat werkte niet goed, dus mijn kast wordt digitaal.

Om te beginnen maakte ik een prototype op een goedkope houten plank (8mm, MDF). Door middel van karton en een lijst van ideeën verzameld op Pinterest, begon ik met het testen van verschillende lay-outs en onderdelen. Ook op mijn computer heb ik een aantal layout designs proberen uit te tekenen, zodat ik vervolgens de maten kon exporteren naar Fusion 360 voor het maken van 3D printbare onderdelen. Veel van de onderdelen zijn niet te printen, omdat ze als plastic niet sterk genoeg zijn en zullen van ijzer of hout gemaakt moeten worden. Gelukkig kreeg ik een aanbod om een oude kapotte flipperkast van iemand over te kopen. Een van de beste dingen die je kan doen in de wereld van techniek is iets uit elkaar halen om er van te leren, en dus ook deze keer. Zo bleek bijvoorbeeld dat de spoelen veel makkelijker te gebruiken waren dan ik had verwacht. Een spoel is een opgerold koperdraad die werk als een magneet wanneer je er stroom op zet, deze wordt gebruikt in onder andere de flippers en droptargets. Hiermee was mijn project de laatste rustplaats voor de oude flipperkast en alle extra onderdelen die niet direct te verkopen zijn zullen naar de stort gaan.

oude kapotte flipperkast
Plantekening

Voor het aansturen heb ik gekozen voor een Arduino (een mini computer), aangezien ik daar het meest bekend mee ben. Ik merkte echter al snel dat er meer lampen/knoppen en datalijnen nodig zouden zijn dan dat er pinnen zitten op het Arduino board. De oplossing hiervoor was een Shift-in en Shift-out chip, deze kunnen simpel gezegd een signaal kan verdelen en afstellen. Verschillende onderdelen hebben een ander voltage nodig waar ik nog  een oplossing voor verzinnen. Voor mij wordt het een uitdaging om alle kabels een beetje op orde en netjes te maken voor ik alles kan aansluiten.

We zijn er nog niet maar wanneer alles getest is, zal ik het definitieve hout aanschaffen om een definitieve lay-out te maken. Dit zal te lezen zijn in de volgende post.

Tags::

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *