LOADING

Type to search

Flipperkast maken: Electronica

Share

Vorige keer heb ik geschreven over het maken van mijn bouwplan; dit kun je hier lezen.
Deze keer ga ik wat dieper in op de Arduino (mini computer) en het elektrische circuit eromheen. Hieronder het plan zoals ik het huidig heb uitgedacht. Best wel overweldigend nietwaar, daarom gaan we hem eerst in stukjes knippen.

Als eerste heb ik vastgelegd wat er van de computer verwacht ging worden. De Arduino moet in staat zijn een paar taken uit te voeren, namelijk:

  • Het Detecteren van ingedrukte knoppen
  • Het aanzetten van lampjes verspreid over het speelveld
  • Het aanzetten van ledstrips
  • Het aanzetten van de spoelen gebruikt voor de flippers en bumpers
  • De tekst op een scherm weergeven
  • Het tellen van de score
  • Het Bijhouden leven/ballen die de speler heeft
  • De game resetten

Al snel kwam ik er snel achter dat ik meer pins (aansluitpunten) nodig heb dan beschikbaar zijn op de Arduino. Hiervoor een vriend mij de “shift register chips” aangeraden link, je kunt het zien als een chip die extra rijbanen toevoegt aan de weg zodat er meer auto’s op een eigen rijbaan kunnen rijden (meer knoppen en meer lampjes). Belangrijk was dat ik bijvoorbeeld met 3 pins op mijn Arduino 18 knoppen kon detecteren. Om dit overzichtelijk te houden heb ik alle in-/output in een Excel gezet link. Eerst heb ik hiervan een prototype gemaakt op een breadboard, op deze manier kon ik de draadjes makkelijk verplaatsen als ik een foutje had gemaakt. Daarna heb ik het meer geordend en de draadjes korter gemaakt, om het vervolgens vast te solderen op een print bordje. Natuurlijk is het ook mogelijk om niet de extra stappen te nemen en alles vast te solderen op een bordje, maar dit zou betekenen dat later alle kabels door elkaar gaan waardoor ik zeker het overzicht zou verliezen. Daarnaast is dit de stap in het proces waar ik het meest van geleerd heb.

Het schermpje waar de scores op worden weergegeven komt klein over, dat is niet een probleem, maar wel iets waar ik zelf moeite mee heb. Het scherm kan niet achterop de flipperkast (kopkast) worden geplaatst en moet op het infobord (wat vooraan is) of in het veld worden geplaatst. Ik wil namelijk niet meer wisselen van scherm, omdat dit het project teveel zou vertragen.

De Arduino heeft een 12V stroomaansluiting, de onderdelen die aangesloten zijn krijgen 5V stroom van de Arduino. Bij alle coils is dat te weinig, die hebben namelijk 19/24V nodig. Dit is op te lossen door het gebruiken van relais, die bij het ontvangen van een 5V signaal een hoger voltage uitstuurt naar de coils. Relais
Hieronder staan alle onderdelen die in de flipperkast voorzien worden van stroom:

5V:

  • 9 Targets
  • 6 Rollover switches
  • 2 Ledstrips
  • (10/20) Lampjes

19V:

  • 2 Drop target reset
  • 2 Bumpers
  • Ball Lock

 

Mocht je dit interessant vinden en er meer over willen leren, dan heb ik hieronder een paar websites gelinkt waar je meer kan  leren over elektrische circuits. Deze heb ik namelijk ook voor dit project heb gebruikt. Daarnaast wil ik het project documenteren en publiek toegankelijk maken, dit zal echter pas gebeuren wanneer de flipperkast klaar is.

https://www.arduino.cc/reference/en/language/functions/advanced-io/shiftout/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Relais
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flipperkast
https://youtu.be/K9mpaEZigjA

Tags::

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *