Maken van een marqué scherm

Share

Een 2e scherm toe te voegen aan mijn MAME-arcade, dat was het doel. Dit is een multigame arcade, wat inhoud dat er meer dan 1 spel op te spelen is. Ik kreeg het idee om het extra scherm te gebruiken als een dynamische marqué, deze geeft dan de banner weer van de game die je op dat moment aan het spelen bent. Een klein touchscreen scherm leek mij perfect om in te bouwen in de bovenkant van de machine, hier moest dan alleen een HDMI en een mini-usb voor de drukgevoeligheid in. Bij het tekenen van de basis moest er rekening houden met de locatie van de gaten van het scherm maar ook dat de kabels weggewerkt waren. Om het mezelf makkelijk te maken had ik 2 90-graden connectors gekocht voor de kabels. het eerste model was erg slecht vooral omdat het te moeilijk gemaakt was om te printen op de 3D-printer, bij de 2e werkte het een stuk beter (afb-1). door de bolling van de marqué moesten er 2 extra flapjes bij om het beter te laten passen. Vervolgens alles nog een keer goed gemeten en toen doorgestuurd voor een laatste print. Na het passen van het scherm op de machine heb ik hem mat-zwart gespoten om te matchen met de rest. Vanwege de ruimte op de voorzijde van de print kan er later altijd nog een overlay op geplakt worden. Ook moest een klein hoekje uit de huidige marqué gesneden worden om de kabels netjes weg te werken. Er was geen rekening gehouden met het hout achter de marqué die behoorlijk in de weg bleek te zitten. Maar een beetje boren en weg vijlen doet wonderen. De software had een optie voor het weergeven van het huidige spel dus daar hoefde verder niets mee gedaan te worden.

Vereisten:

  • Een ingebouwd scherm (touch is optioneel)
  • 3D geprint frame dat op de arcade past
  • HDMI (90-graden draai of connector)
  • Micro-USB (90-graden draai of connector)
  • Verf
  • Game front-end software (Launchbox)