LOADING

Type to search

Miniatuur arcade bouwen

Share

Het Bouwen van de Arcade van DDRExp op Kleine Schaal

In dit project begaf ik me op de reis om niet één, maar acht miniatuur arcades te bouwen. De uitdaging was om de charme en essentie van de originele arcadekasten te repliceren terwijl ik op een kleinere schaal werkte. Met Fusion 360, een krachtige 3D-ontwerpsoftware vond ik de perfecte tool om mijn arcade tot leven te brengen.

Fusion 360, voornamelijk gemaakt voor industriële ontwerpen, was een uitstekende keuze voor dit avontuur. Aangezien arcadekasten doorgaans hoekige en niet-organische vormen hebben, sloten de werkwijze van deze software perfect aan bij de projectvereisten. Hoewel sommige arcade-ontwerpen al eerder gemaakt waren, had ik het genoegen om collectie compleet te maken, zoals de Pop’n Music- en MAME-machines.

Om het proces op gang te brengen, begon ik met het creëren van een zijaanzicht van elke arcadekast in Illustrator, waarbij ik zorgde voor een nauwkeurige schaalverdeling. Door deze illustraties te importeren in Fusion 360 kon ik ruwe extrusies genereren, die ik vervolgens verfijnde met gedetailleerde elementen. Een cruciale stap is controleren of de 3D-printer de overlappende gebieden probleemloos kon printen.

Bij het schilderen van de miniatuurkasten heb ik het simpel gehouden. Ik begon met het aanbrengen van de basiskleur die geassocieerd werd met elke arcadekast. Dankzij de extrusies in de geprinte kasten werd het toevoegen van fijnere details een eitje, wat hielp bij het beperken van fouten.

De arcadekast zelf werd ingenieus ingericht in een schoenendoos, beschilderd in een witte kleur. Om de authentieke arcade-ervaring na te bootsen, bekleedde ik de bodem met een levendige, tapijtachtige stof in een donkerrode kleur. Een transparant acrylplaatje werd in de voorkant geplaatst en fungeerde als een raam naar de wereld. Om het af te maken, voegde ik een klein tafeltje toe, versierd met een Guitar Hero-gitaar en een selectie posters uit de arcade. Als laatste werd het plafond in een zwarte tint gespoten, en werden er twee LED-strips geïnstalleerd om een regenboog gloed toe te voegen.

Op het gebied van elektronica heb ik twee Arduino-borden gebruikt: één om de arcadekasten te besturen en de andere specifiek voor het beheer van de LED-strips. Met mijn ervaring in het creëren van regenbooganimaties voor het dak van de arcade, heb ik de code overgezet naar de miniatuurversie. Voor de arcades zelf heb ik een script gemaakt dat knipperende lampjes in een opeenvolgend patroon afspeelt. Elke arcade was voorzien van 2 kabels (power/ground). Om de gewenste helderheid te bepalen, heb ik geëxperimenteerd met verschillende weerstandswaarden totdat ik de perfecte lichtsterkte had bereikt.

Uiteindelijk heeft dit project creativiteit en techniek samengebracht om een verzameling adembenemende miniatuurarcades voort te brengen. Van het nauwgezette 3D-ontwerp- en printproces tot de aandacht voor detail bij het schilderen en de elektronica, door passie die ik heb voor deze spellen. Het resultaat? Verkleinde wonderen die de essentie van de originele arcades vastleggen, zie de video hieronder.

Tags::
Next Article

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *